Wanneer: Van 21 mei t/m 1 juni 2018
Shalati Safari Camp in Acornhoek in Zuid Afrika

Vliegreis geleverd door: Turkisch Airlines
Datum heenreis:
21.05.2018 -- 19.15 - 23:45 TK 1954, vertrekhaven: Amsterdam - Schiphol  - aankomsthaven: Istanboel - Ataturk
22.05.2018 -- 01:55 - 12:10 TK 044, vertrekhaven: Istanboel - Ataturk - aankomsthaven: Cape Town International Airport

Datum tussenvlucht:ZA01
27.05.2018 -- 20.50 - 22.30, vertrekhaven: Port Elizabeth Airport  -  aankomsthaven: Johannesburg - OR Tambo International Airport

Datum terugreis:
31.05.2018 -- 18:25 - 05:00 TK 869, vertrekhaven: Johannesburg - OR Tambo International Airport - aankomsthaven: Istanboel - Ataturk
01.06.2018 -- 07:05 - 09:40 TK 1951, vertrekhaven: Istanboel - Ataturk - aankomsthaven: Amsterdam - Schiphol

Kosten totale reis: 3449,80 euro!

Maandag 21 mei 2018

We hoeven deze reis geen wekker te zetten omdat we pas in het begin van de avond vliegen. Ineke heeft al een paar dagen steeds wat klaar gelegd en 's morgens worden de koffers definitief ingepakt. De labels heb ik klaar gemaakt en worden aan de koffers bevestigd. Toch willen we op tijd vertrekken gezien de drukte op de A28 en A1 en gaan om 12.45 uur op weg naar de geboekte parkeerplaats. De reis verloopt uiterst rustig, er is weinig verkeer oip de weg.ZA02

Ik had dit keer een reservering gemaakt bij Green Parking Schiphol te Aalsmeer. We zijn er al voor 15.00 uur, het tijdstip dat ik had aangegeven dat we zouden aankomen. De parkeerplaats in de Middenweg 3 bleek problemen te hebben met de slagbomen zodat we werden door verwezen naar hun oude plek. (twee afslagen eerder). Toen we daar geparkeerd hadden, konden we ook direct met de bus richting Schiphol waar we om 15.20 uur voor de vertekhal worden afgezet. Als we terugkomen, moeten we bij bushalte C-13 instappen. De bus chauffeur wijst de plek aan en we hadden ook nog een kaartje ontvangen op de parkeerplaats. We hoeven niet te bellen daar de bus elke 20 minuten rijdt. We gaan op zoek naar de balie van Turkisch Airlines. Er wordt nog niet ingecheckt, er staat nog een wachtrij.

Om 16.15 uur beginnen ze met inchecken. We hebben twee koffers die we afgeven en uiteraard hebben we ook handbagage mee. Handbagage kan gewoon mee in het vliegtuig. Zo gauw we onze tickets hebben, gaan we door de controle. Dit gaat vrij vlot. Om 17.10 uur zijn we binnen en kunnen met een gerust hart onze mee gebrachte boterham opeten. Ineke gaat nog even wat rondneuzen en Gerard leest alvast het begin van een nieuw boek. Rond 18.00 uur lopen we naar de gate waar ons vliegtuig over ruim een uur zal vertrekken. Het vliegtuig vertrekt precies op tijd richting Instanboel. Het is een groot vliegtuig en wij zitten in het middenpad. Tijdens de vlucht kunnen we muziek beluisteren of zelfs een filmpje bekijken. Aan boord krijgen we eten en drinken. Het is prima verzorgd. We landen op tijd in Instanboel op het vliegveld Ataturk. We gaan direct op zoek naar de nieuwe gate voor onze reis naar Kaapstad. We hoeven deze keer niet opnieuw door een controle en het geheel verloopt toch weer super vlot.ZA03

Dinsdag 22 mei 2018

Het is inmiddels dinsdag geworden. De reis naar Kaapstad gaat om 1.55 uur beginnen. In de terminal leest Gerard verder in zijn boek en Ineke pakt dit keer ook haar E-reader. We eten nog wat voorat we instappen. Ook zoeken we voor vertrek nog even naar een toilet zodat we de reis ontspannend kunnen beginnen. Met een bus worden we naar het vliegtuig gebracht. We zitten achterin het grote vliegtuig. De vliegreis naar Kaapstad verloopt probleemloos. Wel is het een lange vlucht waarin we twee maal eten krijgen. Onderweg slapen lukt maar deels maar we proberen het toch. Om 12.15 uur landt het vliegtuig in Kaapstad en het duurt nog minstens een uur voordat we door de pascontrole en onze koffers hebben verzameld. Voor de uitgang van de hal van het vliegveld wacht onze reisleider herkenbaar aan het bord van onze reisorganisatie. Zijn naam is Peter de Witt. Hij spreekt zowel Zuid Afrikaans als Engels zodat de communicatie goed verloopt. De groep bestaat uit 36 personen, deels Nederlanders deels Belgen. Nadat alle mensen zijn verzameld gaan we met z'n allen naar de bus. De bagage wordt gedaan met de hulp van zogenaamde porters. Ze brengen de koffers naar de bus. Bij de bus moeten we onze eigen koffers weer pakken en er opletten dat ze in de bus worden geplaatst. Ook wordt verwacht dat je een fooi van 5 Rand geeft aan deze dragers!

ZA04In de bus stelt zich de gids uitgebreid voor en vertelt wat het programma voor vandaag is. In de bus kun je voor 10 Rand een gekoeld fles water kopen. Ook de chauffeur wordt voorgesteld. Van het vliegveld vertrekt de bus naar het centrum van Kaapstad. In Kaapstad wordt een verkennende tocht gemaakt en de gids vertelt erover. We bezoeken de Company's Garden en het Iziko South African Museum. In dit museum bevinden een enorme aanral opgestopte dieren. Ook de grote dieren als olifanten, neushoorns en buffels. In het midden van het museum bevinden zich enorme skeletten van walvissen. In de Company's Garden zien we een aantal indrukwekkende bomen en planten.

Rond 16.30 uur vertrekken we naar ons Hotel waar we drie nachten zullen verblijven. 's Avonds genieten we een uitstekend buffet in het hotel. Het was een lange en vermoeiende dag en we zijn dat vrijwel direct naar het avondeten naar ons bed gegaan omdat we de volgende morgen al om 6.00 uur worden gewekt.

Woensdag 23 mei 2018

Na de wake-up call van het hotel zijn we al om 7.00 uur in de eetzaal. Na een goed ontbijt worden we om 8.00 uur bij de bus verwacht. Op het programma staat vandaag een bezoek aan de Tafelberg. Die dag gebeurt er een wonder in Kaapstad. Er is al maanden geen drup regen gevallen maar net op deze dag regent het. Fijn voor de mensen in Kaapstad maar minder fijn voor ons. Het bezoek aan de tafelberg kan niet doorgaan omdat er geen uitzicht is over de stad. Daardoor zijn de kabelbanen gesloten. We krijgen daardoor wat extra vrije tijd. We bezoeken het wereldberoemde "Waterfront". Dit is het havenkwartier van Kaapstad waar je enorme jachten en andere mooie boten ziet liggen. Ook bevindt zich hier een groot winkelcentrum. 's Middag eten Ineke en ik erg een belegd broodje.ZA06 We ZA05gaan nu op bezoek bij een struisvogelboerderij. Bij aankomst moeten we via een ontsmettingsbak lopen zodat we geen ziektes meenemen. Het begint met een goede uitleg in Engels over het leven van een struisvogels. Vervolgens krijgen we een rondleiding en zien de ontwikkeling van de struisvogel beginnend met het ei en eindigend met de producten die gemaakt van de struisvogel. De struisvogel is eingelijk geen vogel maar meer een reptielachtig wezen. Struisvogelleer is op een na het sterkste leersoort ter wereld.  Het sterkste leer komt van de Australische kangeroe. Het bezoek eindigt in de shop waar al deze producten tekoop worden aangeboden. Een interessante en leerzame excusie. We gaan weer terug naar het hotel om ons op te frissen. We gaan vanavond uiteten in de nabijheid van het Waterfront.

Rond 21.30 uur gaan we per bus terug naar het hotel waar we direct naar onze kamer gaan. De volgende dag moeten we weer om 6.00 uur eruit. Het was weer een dag met vele indrukken.

Donderdag 24 mei 2018

Vandaag staat een bezoek aan "Kaap de Goede Hoop" op het programma. Om 8.00 uur vertrekt de bus weer en begint aan een van de mooiste ritten van deze reis. We rijden over de pittoreske Chapman's Peak Drive. Deze grotendeels slingerende kustweg laat ons de ruwe kust aan de Atlantische kant zien. Onderweg maken we een stop om wat foto's te maken. Helaas is het weer regenachtig en dat is jammer omdat het uitzicht dan beperkt is. Toch is deze rit prachtig.  Het meest zuidelijk punt van het Afrikaans vasteland bevindt zich een park. Om ongeveer 11.00 komen we aan bij "Kaap de Goede Hoop". We worden gewaarschuwd voor de brutale bavianen maar we treffen deze apen niet aan bij de Kaap. Onderweg door het park zagen we ze wel. Bij de Kaap kunt je via een voetpad een heuvel betreden. Van boven heb je een totaal overzicht over de gehele Kaap. Maar ook hier speelt het miezig weer een rol. Het uitzicht was daardoor niet zo gewekdig. Volgens sommige bezoekers kun je ook walvissen spotten, maar ik heb ze niet duidelijk waargenomen. Wel zagen we enkele zeeleeuwen op rotsblokken zitten nabij de Kaap. Bij goed weer zouden we alsnog een bezoek brengen aan de Tafelberg. De gids heeft gebeld maar de Tafelberg was nog niet toegangelijk. Na de Kaap de Goede hoop zijn we in dat zelfde park naar de Vuurtoren gereden.ZA07 Het was een redelijke klim via trappen om hier te komen. Toen we later terug kwamen bij de bus zagen we voor het eerst bavianen. Een van de apen had een zak chips afgepakt van een kind en zat deze smakelijk op de peuzelen. Ze zijn inderdaad erg brutaal en niet bang voor de mensen. Er was voor deze avond een optionele zangavond met locale muziek. Ineke en ik hebben ons daarvoor niet opgegeven. Rond 18.00 uur zijn we terug bij het hotel. We kunnen eten in het hotel en bestellen bij het eten een lekker flesje wijn (135 Rand). Dit flesje nemen we later mee naar onze kamer waar we onder genot van een glaasje wijn onze indrukken via Whatsapp kunnen delen. Om 22.00 uur besluiten we om te gaan slapen. De koffers hebben we al grotendeels ingepakt omdat we morgen dit hotel zullen verlaten.ZA08

Vrijdag 25 mei 2017

Vandaag is het weer wat beter dan de laatste dagen. De reis wordt wat aangepast. We gaan alsnog met de bus naar de Tafelberg. Weliswaar past een bezoek aan deze indrukwekkende berg niet meer in het schema maar op de plek waar je kunt in- en uitstappen van de kabelbaan, hebben we ook een prima uitzicht over Kaapstad. De kabelbanen werken nu wel maar er is niet genoeg tijd om hiervan gebruik te maken. Er staan enorme wachtrijen veelal Aziatische bezoekers. Bij een deel van onze medereizigers wekte dit wel wrevel op omdat ze dit onderdeel toch een van de hoogtepunten van onze reis vonden. Maar twee keer is door overmacht (slechte weer) dit niet doorggeaan. Na een half uur gaan we per bus op weg naar Wilderness. Onderweg genieten we van het gevarieerde kustlandschap en de uitlopers van de prachtige halfwoestijn "Kleine Karoo".

Rond 11.00 uur komen we aan bij wijnstreek "Stellenbosch" en zien we vele hellingen vol met druiven staan. Daar het nu diep in de herfst is en we de winter naderen, zijn de druiven reeds geoogst. De jaargetijden zijn omgekeerd als in Nederland. Even later arriveren we bij een wijnboer. We leren hier de voortreffelijke wijncultuur van Zuid Adrika beter kennen tijdens een verrukkelije wijnproeverij. We kunnen 5 verschillende wijnen proberen. Bij elke wijn wordt uitvoerig verteld waar we op moeten letten. Twee wijnen vallen ons op door hun smaak. We besluiten hiervan dan ook elk een fles mee te nemen. Een fles zal Zuid Afrika niet verlaten en is reeds op gedronken voor het vertrek naar Nederland.

ZA09Rond 17.30 uur komen we aan bij het Legacy hotel in Knysna in de streek wat ze noemen de Wilderness. De kamer ruikt een beetje muf en is vrij vochtig. We hebben het laten weten aan onze gids. Inj dit hotel zijn we echter maar een nacht en laten het hierbij. 's Avonds hebben we een uitstekend diner en later op de avond genieten we ons eerste glaasje Zuid Afrikaanse wijn. Daar we hier ook weer om 6.00 uur worden gewekt zijn de avonden ook niet zo lang.

Zaterdag 26 mei 2018

ZA10Vandaag volgen we de prachtige Tuinroute naar Knysna. Het is een prachtige dag met zon en in het pittoreske havenstadje mogen we eerst op ontdekkingstocht. We maken kennis met een chaotische markt waar we werkelijk alles tegenkomen. Ik probeer in meerdere supermarkten bier te kopen. Je kunt het alleen verkrijgen in een speciale winkel. Ik was verplicht minimaal een sixpack te kopen maar daar we binnenkort een binnenlandse vlucht maken naar Johannesburg heb besloten dit niet mee te nemen. Vervolgens gaan we een boottocht maken op de romatische lagune van dit stadje. De boottocht neemt bijna twee uur in beslag en is erg ontspannend. De busreis gaat nu richting Port Elizabeth. We bezoeken een Aloë-farm in de nabijheid het Nationaal park Tsitsikamma waar een ander klimaat heerst. Letterlijk betekent het park "Waterrijke plaats". Het is een van de laatst overgebleven oerwouden can Zuid Afrika. Het park strekt zich langs de kust uit over een afstand van bijna 100 km. In dit park bevindt zich de "Big Tree". De boom van het zogenaamde Yellowwood geslacht is meer dan 800 jaar oud en heeft een hoogte van 37 meter. Op de foto zie je Gerard bij deze bijzondere boom. Bij elke plek waar toeristen komen zie je ook handelaren die hun Afrikaanse waar aan de man proberen te brengen. Je kunt met gemak de gevraagde prijs halveren. Toch is goed te weten dat 75% van de Afrikaanse bevolking geen vast werk heeft en van een uitkering zoals we dit in Nederland kennen is in Zuid Afrika geen sprake. Voor velen is dit de enigste bron van inkomsten. Om 18.30 uur komen we aan bij het Garden Court hotel in Port Elizabeth. Het is inmiddels al donker maar volgens de gids kunnen we morgen vroeg de Indische oceaan zien.

ZA11Zondag 27 mei 2018

Vandaag is het een rustdag. Bij het ontwaken zien we inderdaad de Indische oceaan. We zitten op de vierde etage en het uitzicht is prachtig. Na het ontbijt bezoeken we een Afrikaanse vlooienmarkt. Er wordt heel veel aangeboden veelal zelf gemaakte spullen. Wij kopen een paar kleine dingen. Na deze markt besluiten we naar het strand te gaan. De Atlantische oceaan is erg koud maar de Indische Oceaan is een stuk warmer. Ondanks het jaargetijde is het toch aangenaam op het strand. We zoeken een plekje in de duinen en genieten van de zon. We hadden in hotel handdoeken gekregen en maken er ook gebruik van. Gerard heeft zelfs nog een poging gewaagd te zwemmen. Er waren best redelijk hoge golven. Tot zijn middel is het gelukt om in het water te komen, het water voelde toch behoorlijk koud aan.  Daar we vanavond vliegen moesten we 's morgens al uitchecken. Toen we terugkeerde bij het hotel kregen we toegang tot onze bagage. Zo konden we ons nog even omkleden. Na het diner vertrekken we om 19.00 uur richting het vliegveld van Port Elizabeth dat praktisch om de hoek ligt. Het inchecken gebeurt als een groep en gaat vrij vlot. Het vliegtuig vertrok 10 minuten te laat richting Johannesburg. We hebben nu afscheid genomen van Peter en zijn buschauffeur. In Johannesburg wacht ons een nieuwe reisleider. We komen laat op de avond aan in Johannesburg. Daar ontmoeten we onze nieuwe reisleider. Zijn naam is Jack Gerbrands. Hij geeft iedereen een reisbeschrijving van onze reis. Om 24.00 uur komen we aan ons hotel: het Centurion Lake hotel. We gaan direct naar onze kamer en nemen deze keer zelf onze koffers mee. Het zijn zeer indrukwekkend dagen maar het zijn ook vermoeiende dagen.ZA12

Maandag 28 mei 2018

We staan hier om 8.00 uur op. Het ontbijtbuffet was goed, er was een ruime keuze aan allerlei lekkernijen. Vandaag een toertocht door Johannesburg en omgeving. 's Middags is er tijd voor shopping en ontspanning. Ook hier valt weer het grote verschil in armoede / rijkdom op. Veel mensen wachten op hun Mandela huisje. Volgens onze gids is Nelson Mandela 5 jaar te laat uit de gevangenis gekomen. Hij heeft iedere Afrikaan een stukje land beloofd met daarop een huisje waarin stromend water en een toilet is. Tijdens zijn leven zijn er aan begonnen maar het hapert nu ontzettend veelal verzoorzaakt door de enorme corruptie van de bovenlaag. Volgens onze gids kan dit in de toekomst zorgen voor veel ellende.

's Avonds is er weer een uitstekend diner en moeten we de koffers weer inpakken voor onze laatste stukje Zuid-Afrika. Morgen zullen we vertrekken richting het Krugerpark.

ZA13Dinsdag 29 mei 2018

Om 6.00 uur worden via de telefoon gewekt en moeten we de koffers om 6.30 buiten de deur plaatsen voor de porters. Om 7.00 uur na het ontbijt checken we uit en wijzen onze bagage aan zodat de koffers in de bus meegaan naar onze volgende bestemming. De porters krijgen 5 Rand (0,35 cent) voor het dragen. Om 7.15 uur vertrekken we, Jack wil allemaal onze paspoorten zien voorat we echt vertrekken. Onderweg hebben we twee keer een stop waar we koffie of een broodje kunnen nuttigen. We rijden de Panoramaroute en maken onderweg een stop bij de Blyde River Canyon om er de indrukwekkende steenformaties van de "Drie Rondavels" te bewonderen. Bij dit uitstapje kopen we enkele Afrikaanse souvenirs. Bij goed onderhandelen kun je er meer dan de helft van af krijgen. De reis wordt voortgezet en we rijden door de Drakensbergen. Deze bergen hebben hier en daar scherpe pieken. De temperatuur is behoorlijk hoger dan het zuiden van Zuid Afrika. Het is een mooie zonnige dag en we genieten van deze lange busreis.ZA14 Om 17.50 uur komen we aan bij het Shalati Safari Camp. Hier blijven twee nachten en verblijven in een lodges, een soort tenthuisjes. Het zijn simpele huisjes met een groot muskietennet over het bed. Vanaf nu moet je wapenen toch de malarimuggen en je daarom goed insmeren met een insectendoder. De muskieten zijn actief tussen zonsondergang en zonsopgang. Als we in ons huisje zijn, smeren we ons ook direct in met Deet dat we gekocht hebben toen we de GGD waren voor onze inentingen. In de bus konden we een keuze mken hoe we de volgende dag het Krugerpark wilden bezoeken. In de toerbus (gratis) of in een Rangerjeep. De extra kosten om met dit voertuig te mogen gaan, bedraagt 95,00 euro per persoon. We besluiten na overleg dat Ineke met de toerbus gaat en Gerard met de Rangers in hun voertuig. Het voordeel van dit voertuig is dat ze ook via zandpaden gaan. Je hebt meer kans om de Big Five te zien. De Rangers communiceren ook met elkaar, zo gauw er iemand een dier heeft gespot, worden de anderen gewaarschuwd. Gerard maakt de foto's en daarom gaat hij met de Rangers mee.

Om 19.00 uur is er een Diner. Het betreft een lopend buffet. In vergelijk met de andere hotels betreft hier een veel eenvoudiger diner. Toch was het eten goed en na een lange dag reizen gaat het er prima in. Na het eten gaan we ons huisje omdat we morgen al om 5.00 uur via de Tam-tam worden gewekt.

Woensdag 30 mei 2018

Jack heeft ons gewaarschuwd dat het 's morgens nog fris kan zijn. Ik heb daarom dan ook een jogging broek aangetrokken. Er is geen ontbijtbuffet maar we krijgen een ontbijtpakketje mee. De dozen staan allemaal mooi op rij. Om 6.00 uur kunnen we plaatsnemen in de open voertuigen. Er kunnen 10 personen in een voertuig. De Ranger stelt zich en hij praat Afrikaans Engels. Toch begrijp ik hem meestal prima. Na 10 minuten rijden komen we het eerste dier van de Big Five al tegen. Bij een boom stoppen we omdat eronder een aantal hyena's vertoeven. Maar even later komt uit de zelfde boom een luipaard. Het is nog niet helemaal licht, maar toch was het dier goed te zien. We zijn nog niet officieel in het Krugerpark en we hebben al een paar bijzondere dieren gezien.ZA15

Om 6.45 uur komen we bij de Orpen Gate. Hier is ook onze eerste rustplaats en kunnen we iets nemen van het ontbijt. Ik neem een kop koffie en eet hierbij een soort oliebol die in het ontbijtpakket zit. Tijdens ons verblijf zien we de Bif Five. In onze voertuig bevinden zich een paar goede fotografen. Zij maken betere foto's dan ik en spreek dan ook af dat ik in het midden ga zitten in ruil voor de foto's. Zij gaan akkoord en ik krijg inderdaad een paar dagen later als ik al thuis per "We Transfer" een heleboel foto's. Ik dank beide Belgische fotografen voor deze service. Het is het indrukwekste gedeelte van onze reis. Het Kruger park is geen oerwoud maar een groot savanne landschap.

De opvallendste dieren zijn de giraffes en de nijlpaarden. Ook de grote krokodillen bij de waterplaatsen vielen me op. Om ongeveer 13.00 uur heben we een break en kunnen ons ontbijtpakket in z'n geheel gebruiken. Vervolgens gaan we ons op de terugreis begeven. Om 16.45 uur zijn we terug bij ons Camp. Het is ook gebruikelijk om de Ranger een fooi te geven. Al met al een fantastische dag!  Ik heb ontzettend veel dieren gezien. Het duurde nog meer dan een uur voordat de bus terug was. Ook Ineke had in de bus heel veel dieren gespot. We zijn beiden zeer tevreden.ZA16

Om 19.00 uur hebben we een Bray = Barbecue. De avond sluiten we af met een heerlijk wijntje.

Donderdag 31 mei 2018

Om 6.00 uur staan we op met de Tam-tam. We moeten onze bagage buiten plaatsen voor de deur van het tenthuis. Het ontbijt is ook eenvoudig vergeleken met de vorige hotels. Om 7.00 uur moeten we onze bagage weer identificeren voordat het in de bus wordt geplaatst. We checken uit en geven de sleutel van ons tenthuis af bij de receptie. Om 7.15 uur vertrek de bus richting Pretoria. Het wordt weer een lange reis waarin we twee stops maken voordat we in Pretoria aankomen. Er is veel verkeer en de reisleider vertelt dat de geplande stadstoer wordt ingekort. We bezoeken de regeringsgebouwen waarvoor het negen meter hoge standbeeld staat van Mandela. Ook de Uniegebouwen zijn goed zichtbaar op de heuvel. De stadstoer duurt niet al te lang. Om 16.30 uur komen we aan bij het vliegveld in Johannesburg. Het inchecken gaat redelijk vlot, bagagecheck en paspoort ook. Om 17.45 uur zitten we in de Terminal waar ons vliegtuig vertrekt. Het vliegtuig vertrekt iets later dan gepland maar om 18.35 uur stijgt het vliegtuig op richting Istanboel. Aan boord worden we weer verwend met een goede warme maaltijd. Na het eten proberen we wat te slapen.ZA17

Vrijdag 1 juni 2018

Om iets voor 4 uur worden we gewekt en krijgen we een ontbijt. Door de brakke nacht heb ik niet veel gegeten van dit ontbijt. Slapen in een vliegtuig met beperkte beenruimte vind ik een moeilijke zaak. Net iets later dan 5.00 uur landt het vliegtuig. We begeven ons direct naar de volgende Terminal om onze reis naar Amsterdam te vervolgen. Dit keer wordt er weer een bagagecheck gedaan zodat het geheel toch nog meer dan een uur in beslag neemt. Om 7.10 uur Turkse tijd vertrekt het vliegtuig richting Amsterdam. Wederom een ontbijt. Deze reis verloopt zonder problemen zodar we om 9.45 uur op Schiphol landen. Bij de bagageband nemen we afscheid van de medereizigers. Buiten hoeven we niet lang op onze bus te wachten. Om 14.30 uur zijn we thuis van deze uitdagende reis door Zuid AfrikaZA18

We zijn weer terug van een bijzondere reis. Het was een reis die ik me zal heugen als de wilde dieren reis. Het bezoek aan het Krugerpark was de kers op de taart. Zuid Afrika is ook het land met enorme verschillen tussen rijk en arm. Nu je er bent geweest, kun je je er een voorstelling van maken. Wij hopen dat dit mooie land zich goed ontwikkeld en dat de rijkdommen een beetje eerlijk worden verdeeld. Met grote dank aan onze reisgidsen Peter en Jack. Het was een leuke groep en een fantastische vakantie !!

Meer foto's zijn te zien bij het foto-album!

Gerard en Ineke Heijnen

BeautySnakes

Hebben slangen uw interesse?
Kijk voor meer info op www.beautysnakes.nl
Nog 55 beschikbare dieren te koop!
Rhincophis01

Beautysnakes gaat binnenkort stoppen!

Casa portu

BBB&B Casa portu is gestopt.

Speciale datum

All 121266

Currently are 2 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

© 2022 Familie Heijnen. All Rights Reserved.