Tenerife

Wanneer: Van 19 januari t/m 26 januari 2019
Waar: Finca Acoroma in Igueste de Candalaria te Tenerife

Vliegreis geleverd door: Ryanair
Datum heenreis: 19.01.2019 06:00 - 09:40 OE 2050, vertrekhaven: Dusseldorf - aankomsthaven: Tenerife (Zuid)
Datum terugreis: 26.01.2019 10:15 - 16:00 OE 2051, vertrekhaven: Tenerife (Zuid) - aankomsthaven: Dusseldorf

Kosten Vliegreis: rond de 240 euro!

Zaterdag 19 januari 2019Ten01

De wekker gaat om 00.50 uur. Dit vroege tijdstip is nodig omdat we al om 6.00 uur vliegen vanaf Düsseldorf (Dld). 's Avonds zijn we direct na "Flikken Maastricht" naar bed gegaan om toch nog enkele uurtjes te kunnen slapen. Alles is al in gereedheid gebracht de avond ervoor. Het was een droevige week omdat mijn moeder op zaterdag 12 januari is overleden en op donderdag 17 januari is begraven. Om 1.10 uur kunnen vertrekken vanuit Klazienaveen. We doen er ruim 2.00 uur over om in Düsseldorf aan te komen. Hier had ik bij de firma Parkos voor 30,00 euro voor 8 dagen een parkeerplaats geboekt. Toen we om 3.15 uur bij het adres aankomen, blijkt het niet om een parkeerplaats te gaan maar om een soort garage. Het type parkeerplek is Shuttle parkeren (buiten). Dat betekent dat ze de auto naar een andere plek rijden en dat de auto buiten wordt geparkeerd. De kilometerstand en staat van de auto werd genoteerd. De koffers zijn inmiddels uit de auto gehaald. Ik ontvang een half A4-tje en moet een handtekening plaatsen. De sleutels wordt afgegeven. Het A4-tje neem ik mee. Inmiddels is er een personenbusje gestopt om ons naar het vliegveld te brengen. Binnen vijf minuten zijn bij het vliegveld. We hebben alleen maar handbagage en thuis had ik online ingecheckt (verplicht bij Ryanair) zodat we vrij snel naar de bagage controle konden doorlopen. De controle verloopt vlot, we hadden thuis alle vloeistoffen in een plastic zak gedaan, zodat we er binnen een paar minuten door de controle zijn. We hebben nog ruim anderhalf de tijd om even rustig een boek te lezen, een broodje te eten en een toilet te bezoeken. Het inchecken begint al 5.40 uur en het vliegtuig vertrekt om 6.00 uur. We vertrekken op tijd en komen om 09.40 uur aan op het vliegveld van Tenerife Zuid. (De lokale tijd is op Tenerife een uur eerder dan in Nederland). De totale vliegduur is 4.40 uur.Ten02

Het voordeel van handbagage is dat je niet hoeft te wachten. We hadden daarom ook geen wachtrij verwacht toen we onze huurauto ophaalde. Maar helaas was er waarschijnlijk nog een vliegtuig voor ons geland want er staan zeker 6 personen voor mij in de rij. Het geheel duurt toch zeker 45 minuten voordat we buiten de huurauto kunnen ophalen. De huurauto had ik van tevoren geregeld via Sunny Cars. (Prijs voor 8 dagen 129 euro). Er is wel een creditcard nodig voor de 500 euro borg. De huurauto is een bruine Toyota Yaris/AC/4drs. De auto heeft enkele beschadigingen maar deze zijn netjes aangegeven op het formulier. De tank zit vol zoals afgesproken. Toch heb ik voor de zekerheid 4 foto’s gemaakt van de elke kant van de auto en van de kilometer teller. We zijn daarna maar snel vertrokken op weg naar de contactpersoon die ons naar ons huisje zal brengen.

Ik heb mijn IPhone meegenomen en het adres van de Mac Donalds Candalaria in de navigatieapp getikt. Ook hebben we een routebeschrijving ontvangen. Op het vliegveld in onze huurauto bel ik met onze contactpersoon. Ze weet dan we erover 30 minuten er zijn.

Op de snelweg (TF1) die het noorden van Tenerife met het zuiden verbindt, neemt u de afslag 14 Las Caletillas / Igueste bij kilometerpaaltje 14. Er bestaat een 2e afslag 14, maar die is bij paaltje 32! U rijdt in de richting van de Mac
Donalds. Naast de Mac Donalds is een benzinestation, rood/paars gekleurd, Tegas. Hier wacht de contactpersoon mevrouw Raquel Marguez op u. Zij zal u naar uw accommodatie brengen en van haar ontvangt u de sleutels.
De afstand is ca. 48 km, de reisduur bedraagt ca. 30 minuten.

Niet ver van ons afgesproken plek zien we op een groot bord staan dat bij deze afslag een Lidl is. Het is overigens niet de enigste Lidl op Tenerife. Er zijn er wel een tiental op dit moment. We onthouden het afslagnummer zodat we later hier onze eerste inkoop kunnen doen.

De beschrijving klopt precies en vinden twee blokjes verder het Tgas benzine station. Hierbij is ook een parkeerplaats direct rechts van het gebouw. Mevr. Marquez is er nog niet maar arriveert een paar minuten later.Ten03

Na een korte kennismaking en uitleg vertelt Mevr. Raquel Marquez dat zij ons naar de Finca zal brengen. Zij rijdt voor en wij volgen haar op weg naar de Finca. De Finca bevindt zich op een berg en de weg er naar toe is behoorlijk steil. Vooral de laatste 500 meter. Ik had er veel moeite mee om te volgen. Het laatste stuk kun je alleen maar in de eerste versnelling doen. Na ongeveer 15 minuten zijn we er.  Zij geeft een korte uitleg over de zaken van het huisje en we ontvangen daarna de sleutels.

Finca Acoroma is een paradijsje. Het huis heeft een keuken, een slaapkamer, een zitkamer en een badkamer. Buiten is een zwembad en er zijn twee ligstoelen. Ook is er een mooie terras bij het huis. Er is aan de achterkant nog een terras en verderop in de mooie tuin nog een heel terras met een erg mooie uitkijk op Candalaria en de zee. Buiten staat een grote zitbank, een zitstoel en 2 ligbanken. En er is een tv en wifi. Het huisje is compleet. Onze gastvrouw heeft ons ook verrast met een grote schaal met fruit en een fles rode wijn uit de streek. Wat een welkom.

Nadat ze is vertrokken, besluiten we om direct boodschappen te gaan doen en ergens een hapje te gaan eten. We gaan de steile weg terug en verrijden ons direct bij de eerste bocht.Ten02 Maar nadat we de auto hebben gekeerd, lukt het ons toch om op de grote snelweg terug te komen. Bij Lidl doen we onze boodschappen en naast Lidl vinden we een restaurant we een warme maaltijd kunnen nuttigen Het gaat hierom gekookte aardappelen met een soort saus/jus en ribbetjes. Brood vooraf en een glas wijn voor Ineke en voor mij een cola ivm het rijden. Het geheel kost 14,00 euro en we ronden het af op 15 euro. Dan keren we terug naar onze Finca. Nu ik de weg ken, gaat het een stuk eenvoudiger dan de eerste keer. Toch blijft het een steile weg omhoog, iets wat we in Nederland niet gewend zijn.

De temperatuur op de zaterdag bedraagt 23 graden en de hemel is strak blauw. Na een halfuur liggen we al buiten te zonnen met een koel drankje. Met een lekker boek komen we de rest van de middag door en we gaan op tijd naar bed omdat we er een lange maar plezierige dag hebben opzitten.

Zondag 20 januari 2019

We slapen heerlijk uit tot 10.00 uur. Gisteren was een zeer lange dag. De zon schijnt heerlijk op het terras en we ontbijten lekker buiten. We besluiten vandaag de omgeving van het huisje te ontdekken. Maar eerst nemen we de tijd om lekker een boek te lezen en uitgebreid koffie te drinken. 's Middags maken we een wandeling door de tuin. Er bevinden zich allerlei tropische bomen in de tuin. Citrusvruchten, bananen en avocado’s vinden we in de tuin. Ook is er een zeer aangenaam ruikende bloeiende struik aan een rotswand in de tuin. Achter in de tuin bevindt zich nog een terras met uitzicht op de plaats Candalaria en de zee. Ook kijk je in een diepe kloof. Gerard waagt nog een duik in het zwembad maar het water is toch behoorlijk fris. Deze zondag genieten we bij het huisje. 's Middags eten we Lasagne die we hadden gekocht bij Lidl. Uiteraard proberen we ook de wijn die de eigenaresse voor ons achter gelaten. Rond 17.00 / 17.30 uur verdwijnt de zon achter de bergen en dan daalt de temperatuur. 's Avonds kijken we nog naar "Heel Holland bakt" op onze Ipad. We hebben een abonnement bij Astra en daarmee kun je overal ter wereld ook naar Nederlandse zenders kijken.

Het was een heerlijke ontspannend dag en morgen gaan we erop uit. Na een kort overleg besluiten morgen naar Santa Cruz te gaan. Santa Cruz is de hoofdstad van Tenerife en ligt in het Noorden van het eiland.Ten04

Maandag 21 januari 2019

Als we 's morgens opstaan, schijnt de zon heerlijk en kunnen we ervan genieten op het terras. Na een heerlijk ontbijt bereiden we ons voor op het bezoek aan Santa Cruz. We nemen een rugzak mee met wat fruit en drinken en gaan op weg naar Santa Cruz. De steile weg naar beneden blijft een uitdaging, vooral de scherpe bocht direct in het begin. Maar naar beneden gaat een stuk gemakkelijker dan omhoog. Op de snelweg gaan we richting Santa Cruz. In Santa Cruz parkeren we onze auto op de grote parkeerplaats in de nabijheid van het Palmetum Santa Cruz. Dit park bevindt zich direct rechts aan het begin waar je via de snelweg Santa Cruz binnenrijdt. Je vindt in dit park alle palmsoorten van de gehele wereld. Er zijn prachtige wandelpaden waar je diverse exotische planten kunt zien. Echt een aanrader voor een rustmomentje. Ook hebt een mooi uitzicht op de zee. Je hebt ook zicht op het Auditorio de Tenerife Adán Martin. Dit gebouw valt direct op door zijn aparte dakconstructie en is als gebouw een attractie op zich!  Wij zijn het gebouw niet binnen gegaan maar we zij er wel rond omheen gelopen. Vandaar zijn we richting de oude stadskern gelopen. Je loopt langs de boulevard en steekt na ongeveer een kilometer over. Daar vinden we ook het Toerist Center. Hier hebben we nog wat info ontvangen. Bij de rotonde net daarvoor staat een groot opvallend kruis (Santa Cruz = Heilig Kruis). Ten05We hebben in Santa Cruz nog een markt bezocht en daar hebben we nog wat inheemse bananen en knoflook gekocht. Grote winkelstraten vind je niet in Santa Cruz. We hebben op een terras nog ergens een kopje koffie met wat lekkers gekocht. Na nog een aantal souvenirwinkel te hebben bekeken, besluiten we om terug te gaan naar onze auto om vervolgens weer terug te rijden naar ons huisje. Onze indruk van Santa Cruz was wat getemperd omdat we niet zo veel opvallende zaken hebben gezien. 's Middags genieten we weer van de heerlijk zon en ontspannen ons met een heerlijk boek. 's Avonds genieten weer van een heerlijk wijntje en kijken 's avonds nog even naar het nieuws op onze Ipad. Het was een fijne dag.

Dinsdag 22 januari 2019

Deze dag begint niet stralend. Er zijn wat wolken en de zon schijnt hier door af en toe. 's Morgens verdoen we onze tijd met wat lezen en eigenlijk met niks doen. Vandaag willen we de Basilica de Candelaria bezoeken. Vanuit onze huisje kunnen we de basiliek al zien liggen. Ook hebben we gelezen dat er grote bronzen beelden staan aan het plein van de Basilica. Rond 12.00 uur gaan we op weg hier naar toe. Toch duurt het zeker een half uur voordat we hier aankomen. Candelaria is een levendig stadje. In het centrum vlakbij de zee vinden we een redelijke grote parkeerplaats. Toch duurt het nog zeker 10 minuten voordat we een plek vinden. Ik moest wachten totdat er een auto vertrok.Ten08

We zoeken eerst een restaurant om iets te gaan eten. In Spanje eten veel mensen 's middags al warm. In een gezellige restaurant eet Ineke kip en ik octopusringen. Deze ringen zijn gepaneerd en gefrituurd. Ze smaken lekker. We eindigen met een kopje koffie. Het geheel inclusief twee drankjes kwam op 16,00 euro. Het eten is hier niet duur en vaak zeer smakelijk. Naar het eten wandelen we richting de Basilica. Deze basiliek heet officieel de Basílica de Nuestra Señora de Candelaria. Gelovigen richten in de kerk hun gebeden tot de Zwarte Madonna, de beschermheilige van de Canarische Eilanden. Volgens de legende werd in 1390 door twee Guanchen herders een beeld op het strand gevonden. Dit beeld van de Zwarte Madonna werd vervolgens in een grot geplaatst, alwaar gelovigen hun gebeden tot haar konden richten. In 1826 werd het beeld door een storm terug de zee in gevoerd. Enkele jaren later maakte Fernando Estévez een nieuw beeld, dat vanaf 1958 aanbeden wordt in de basiliek in Candelaria. Op 15 augustus vindt hier de belangrijkste religieuze viering van de eilanden plaats. Voor de basiliek aan de zeekant zie je de negen bronzen beelden van de Menceyes, de Guancheleiders. De enorme beelden staan vlakbij de kerk langs het Plaza de la Candelaria. De basiliek was dicht en we besluiten om vrijdag tijdens de openingstijden terug te komen. In Candelaria vinden we ook een groot aantal leuke winkeltjes. We bezoeken er een paar maar kopen niets. Vrijdag komen we hier terug en nemen dan wat souvenirs mee. In tegenstelling tot Santa Cruz heeft dit plaatsje veel meer karakter. Dit is zeker een bezoekje waard. Op de terugweg gaan we nog bij Lidl langs om wat inkopen te doen. Morgen gaan we het grote natuurpark Teide bezoeken en we kopen wat lekkere dingen om dit tijdens deze tocht mee te nemen. Vandaag is het weer niet zo mooi als de dagen ervoor. Als de zon niet schijnt dan is het direct een heel stuk frisser. Bij ons huisje zetten we zelfs 's avonds een oliekacheltje aan omdat het toch behoorlijk afkoelt.

Woensdag 23 januari 2019Ten12

Deze morgen is de zon er wel weer. Maar we zien ook wolken. Toch kunnen we ons ontbijt buiten nuttigen en als de zon schijnt ook heerlijk hiervan genieten. Ik zie dat ik al een kleurtje krijgen. Op de plek van horloge is de huid lichter dan de rest. Vandaag staat het natuurpark Teide op het programma. De vulkaan El Teide ligt in het gelijknamige nationale park. Nationaal Park Teide heeft een oppervlakte van ca. 19.000 hectare en er valt dan ook flink wat te ontdekken als je op pad gaat. Het is een must als je Tenerife bent, om dit park te bezoeken. Het park is gratis toegankelijk. Je kunt dit alleen doen per bus of huurauto. Het park kent wel een aantal wandelparken maar de afstanden hier naar toe zijn niet lopend te doen. Wel komen we een aantal fanatiek fietsers tegen tijdens onze tocht. Het geheel is indrukwekkend, de bergketens en valleien met exotische plantengroei, het uitzicht vanaf plaatsen waar spots zijn en op een hoogte van 2500 meter komen we ook nog sneeuw tegen. Als je uitzicht hebt dan valt steeds de grootste vulkaan op Tenerife op. Bij twee uitzichtpunten zien we dat we boven de wolken komen. Ook zien we bergtoppen van andere Canarische eilanden. We hebben geen idee om welke eilanden het gaat. Het is geen overbodige luxe om warme kleding mee te nemen. De temperatuur in het park bedraagt deze dag 6 graden ondanks de zon schijnt.Ten13 Tijdens onze tocht valt de maanlandschap ons op. De vulkanische uitbarsting heel lang geleden heeft hiervoor gezorgd. Het is zeer indrukwekkend ook de uitgestrektheid hiervan. Een aantal keren stoppen we om hiervan te genieten. Je kunt door middel van een kabelbaan ook de hoge berg van de krater op maar hiervoor moet je dit wel reserveren. Er bleek echter geen enkele parkeerplek vrij om hier in de buurt te komen. Er stonden ook veel bussen. We besluiten om hier niet op een vrije plek te wachten en we rijden door. Nog voor we het park verlaten vinden we een leuk restaurantje om hier wat te eten. Ineke neemt een salade en ik neem kip. het geheel wat met gekookte aardappels geserveerd. Voor de kip krijg ik een pittig sausje. Met twee drankjes erbij was het 16.00 euro. Tijdens het eten stopte er ook nog een bus vol toeristen uit Zweden. Een deel van deze mensen neemt snel een kopje koffie. Het is tevens een sanitaire stop zodat ik zelfs een paar minuten moest wachten voordat ik het toilet kon gebruiken. We zijn behoorlijk onder de indruk van dit park met zijn aparte vegetatie en grilligheid. Na het eten besluiten we om terug te keren naar ons huisje. Rond 17.00 uur zijn we terug gekeerd en genieten nog even van de zon. Het was een bijzondere dag die we 's avonds nog even evalueren met een glaasje wijn.

Donderdag 24 januari 2019

Vanmorgen weer onder een stralende hemel ontbeten. We hebben vandaag gepland om naar de Piramides van Güímar te gaan. Het is niet zover rijden daarom drinken we uitgebreid koffie. Rond 11.30 uur gaan we richting Güímar. In Güímar worden deze piramides goed aangegeven zodat we rond 12.00 uur op de parkeerplaats staan voor het museum. De entreeprijs is best wel stevig (12 t/m 18 euro). Je kunt kiezen uit een aantal mogelijkheden. Wij kiezen voor het totaal pakket.Ten15

Er zijn twee visies wat betreft deze piramides. De eerste visie is dat deze piramides zouden zijn ontstaan door boeren die tijdens hun werk op het land, stenen verzamelden om deze vervolgens op te stapelen tot piramides. De tweede visie is dat de piramides veel ouder zijn en al gevormd zijn door vroege bewoners van het eiland. In 1991 werden de hopen stenen door de beroemde onderzoeker Thor Heyerdahl bestudeerd. Hij ontdekte dat deze stenen niet zo maar een hoop vormden, maar piramides waren. Heyerdahl ontdekte dat de hoeken van de piramides betreden waren en dat de grond geëgaliseerd was voordat de piramides gebouwd werden. Bovendien zijn de piramiden niet opgebouwd uit stenen in de naastliggende velden, maar uit lavarotsen. Verder ontdekte Heyerdahl dat de piramide in een speciale astronomische positie geplaatst waren. Op de dag van de zomerwende kan een dubbele zonsondergang worden gezien vanaf de grootste piramide. Dit komt doordat de zon achter de hoogste bergtop daalt, deze passeert, weer zichtbaar wordt en ten slotte achter de volgende bergtop weer verdwijnt. Alle piramiden hebben een trap aan de westzijde. Ondanks zijn onderzoek heeft Heyerdahl nooit de leeftijd van de piramides kunnen achterhalen of de vraag kunnen beantwoorden wie deze piramiden gebouwd heeft. De meeste archeologen verwerpen Heyerdahls conclusies. (Wikipedia)Ten16

Het museum en de bijhorende piramide en tuinen zijn best wel interessant om te bezoeken. Ook kun je naar een film kijken waarin veel zaken worden verduidelijkt. De tuin met de giftige planten geeft je een kijkje in de giftige planten wereld. Er is veel uitleg bij de diverse planten. We sluiten het bezoek af met koffie en gebak in het restaurant. Het is inmiddels 15.30 uur en we gaan terug naar ons huisje om verder deze zonnige dag te genieten. De temperatuur komt vandaag zeker op 24 graden. Het is een zeer aangename dag. We eten spaghetti met gerookte zalm en uiteraard met een biertje en koel glaasje witte wijn. Morgen hebben we nog een bezoek gepland naar Candalaria om daar de Basiliek te bezoeken en om wat leuke herinneringen te kopen.

Vrijdag 25 januari 2019

De morgen begint weer fantastisch. De zon schijnt heerlijk en we genieten uitgebreid van ons ontbijt. Het is onze laatste hele dag op Tenerife, morgenvroeg gaan we terug richting vliegveld om vervolgens weer terug te vliegen naar Düsseldorf.Ten18 Dus vandaag nog even genieten van onze vakantie. Ik maak foto's van de omgeving van ons huisje. Het ligt erg uniek op de rand van een vallei met een prachtig uitzicht op de zee. Het afval wordt in gezamenlijke afvalcontainers gescheiden verzameld. Ik vind deze containers in de nabijheid van ons huisje. Vanavond zal ik hier al onze afval naar toe brengen. Om 12.00 uur gaan we naar Candalaria. Voordat we naar de Basiliek gaan, kijken we eerst nog even wat rond in het stadje. We ontdekken nog een grote maquette in de buitenlucht van deze omgeving. Erg leuk gemaakt. Veel zaken bewegen en zijn lust om te zien. Dan zoeken we de basiliek op. De zwarte Madonna valt direct op. Je kunt ook zien dat deze Maria ook in processies wordt gebruikt. De kerk is indrukwekkend en zeker een bezoek waard. Echte kaarsen kun je hier niet ontsteken maar je kunt geld gooien in een automaat en dan brandt een kaarsje (lampje) een bepaalde tijd. Je mist wel de geur van brandende kaarsen. Als we buiten komen, gaan we op zoek naar een aantal souvenirs. Na een geslaagde aankoop zoeken we een restaurant om onze warm hap te gaan nuttigen. We eten in een pizzeria en de vispizza is zo groot dat we er samen meer dan voldoende aan hebben. We betalen 9 euro inclusief drankjes en tip aan de ober en gaan terug naar de parkeerplaats.Ten25 De zon is inmiddels verdwenen en er zijn wolken voor in de plaats gekomen. Die middag zien we de zon niet weer en we voelen zelfs regendruppels. Tegen het einde van de middag ruimen we het huisje op en maken onze koffer weer in orde.

Na het avondmaal breng ik het afval weg en lees nog even de papieren door van de huurauto. We gaan niet al te laat naar bed omdat we morgen om 7.00 uur op willen staan om dan rond 7.30 uur te kunnen vertrekken richting vliegveld. We genieten nog even van onze laatste twee biertjes en de rode wijn. We kunnen het niet meenemen.

Zaterdag 26 januari 2019Ten27

Om 7.00 uur gaat onze wekker. Het ontbijt wordt nu versneld gedaan. Na een laatste kopje koffie brengen we onze bagage naar de auto. Alle ruimtes worden nog nagekeken zodat we niets vergeten. Het huisje wordt afgesloten en de sleutels in de brievenbus gedaan. Om 7.35 uur vertrekken we richting vliegveld. Op de TF1 niet ver van het vliegveld gooi ik de tank van mijn huurauto vol. De benzineprijs (Euro 95) is 97,9 cent per liter. Er gaat net is meer dan 30 liter in de tank en we komen precies op 30 euro brandstofkosten uit. Dat is nog eens goedkoop tanken. We gaan op weg naar het vliegveld en we volgen de borden om onze huurauto weer in te leveren. Het inleveren gaat behoorlijk vlot omdat er maar twee auto's zijn. Binnen 5 minuten lopen we al richting het vliegveld. We zijn mooi op tijd. Het is inmiddels 8.25 uur en het vliegtuig vertrekt om 10.15 uur. Toch gaan we direct naar de security check zodat we daarna tijd hebben om nog even rustig een kop koffie kunnen kopen en een boek te lezen. Ook een toiletbezoek hoeft dan niet gehaast. Er zijn bijna geen personen bij deze controle zodat we ook hier vlot door kunnen. Op de info borden staat nog geen vermelding van de terminal. Het vliegtuig vertrekt precies op tijd en de reis verloopt voorspoedig zodat we al om 15.40 uur aankomen in Düsseldorf. Je gaat per bus naar luchthaven. Op de luchthaven zijn we even kort de weg kwijt maar het bleek dat we een verdieping lager moesten zijn. Ik heb gebeld met Parkos en ze vertelden mij dat de bus bij de afgesproken in/uitgang stond. Dit bleek correct. Met nog een echtpaar waren we binnen 5 minuten terug bij de plek waar we onze auto hadden ingeleverd. Onze auto staat netjes in de deuropening van de garage. Na inlevering van het A4-tje en korte inspectiebeurt konden we richting huis. De auto bleek 22 km meer op de teller te hebben. Daarvan was ik al op de hoogte. Compliment voor Parkos. In Klazienaveen hebben we nog gegeten zodat we om 19.30 uur weer thuis waren. De temperatuur hier was 5 graden en we hebben geen zon gezien die dag. Een wereld van verschil. We kijken terug op een zeer ontspannende vakantie en Tenerife kan ik iedereen aanraden.

groet

Gerard en InekeTen24

BeautySnakes

Hebben slangen uw interesse?
Kijk voor meer info op www.beautysnakes.nl
Nog 55 beschikbare dieren te koop!
Rhincophis01

Beautysnakes gaat binnenkort stoppen!

Casa portu

BBB&B Casa portu is gestopt.

Speciale datum

All 121316

Currently are 2 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

© 2022 Familie Heijnen. All Rights Reserved.